perjantai, 13 joulukuun, 2024
KotiTapahtumatV8 Summer Meet Himos 2018 - pitkää peltiä ja moottorin murinaa

V8 Summer Meet Himos 2018 – pitkää peltiä ja moottorin murinaa

Siitä on kulunut 20 vuotta kun V8 Summer Meet Himos järjestettiin ensimmäisen kerran. Niin se aika kuluu. Vanhojen Amerikan autojen harrastajat ja ystävät ovat tavanneet kokoontua Himokselle viikkoa ennen juhannusta. Tälläkin kerralla varattiin yli 200 mökkiä ja osallistujien määrä liikkui jossakin 500-1000 välillä, kertoi tapahtumaa alusta lähtien järjestänyt Teo Ylä-Mäihäniemi.

Sää on melkein aina ollut tälle tapahtumalle suosiollinen ja niin oli tälläkin kertaa. Aurinko heijasteli näyttelykentällä säteitään toinen toistaan hienompien ajoneuvojen kiiltäviksi puunatuista pinnoista. Ennen näitä isoja amerikkalaisia autoja sanottiin dollarihymyiksi, joten edustakoon Anne Valtqvistin Mergury 4-Door Sport Sedanin komea hammasrivi tässä jutussa tätä vanhaa perinnettä.

Pirjo Kangas ajeli Himokselle Oulusta. Hänen ajokkinaan on nykyisin Dodge Dart vuosimallia 1965. Tämä automerkki oli tuohon aikaan Suomessa suhteellisen yleinen. Niitä näki aika paljon myös takseina. Pirjo kertoi olleensa aina kiinnostunut vanhoista amerikkalaisista ja niitä on ollut myös hänen kaveripiirillään. Hän käyttää Dodgeaan kesäaikaan myös käyttöautona, talvet auto seisoo tallissa. Kun tekniikka on kunnossa, auto ei ole hullumpi ajo-ominaisuuksiltaan. Pirjon mielestä on mukava ajaa välillä muillakin vekottimilla kuin toistensa klooneilta tuntuvilla nykyautoilla.

Orimattilasta saapuneen Marco Hämäläisen ajokki on Pontiac GTO 1964. Hän kertoo ostaneensa auton 6-7 vuotta sitten ”rujossa kunnossa” .  Muun muassa kaikki kromiosat puuttuivat silloin. Nyt auto on laitettu mahdollisimman lähelle alkuperäistä, mutta ei kuitenkaan entisöity. Kone on muuta autoa uudempi, siitä löytyy lähemmäs 500 heppaa. Marco ajaa perheineen autolla kesäaikaan tapahtumissa ja useampi tuhat kilometriä näistäkin ajoista kertyy. Käyttöautona Pontiacia ei pidetä. Huomaa tiikeri takakontin päältä. Aikoinaan mainostettiin Pontiacin renkaiden olevan kuin tiikerin tassut. Kontin päällä lojuvan tiikerin nimi on Kaapo.

Kuoreveden Hallissa taksiyrittäjänä toimiva Jani Kotiniemi toi tälläkin kertaa Himokselle katseita kääntävän ajokin, jonka hän on keväällä ostanut valmiina. Studebager President vm 1927 on ajokin runko ja kori, joskin sitäkin on madallettu 30 senttiä. Moottorina suora kutonen, mutta sen tilalle on jo hankittuna Mercuryn ”lättäpää” V-kasi, joka joskus ehkä nokalle vaihtuu. Jani kertoo ajelevansa näyttelyreissujen lisäksi kesäaikaan autollaan lähes päivittäin. Tosin hänellä on kolme muutakin historiallista ajokkia tallissaan.

Yksi näistä muista on hänen elämänkumppaninsa Jonna Siljanderin ajokkina toiminut T-Ford 1927. Tosin tässäkään ajokissa ei alkuperäistä Fordia ole paljon muuta kuin nimi. Myös tämä vuoden päivät sitten hankittu auto ostettiin valmiiksi laitettuna. Jani Kotiniemi omistaa vielä auton, mutta Jonna sanoo tykkäävänsä siitä niin paljon, että aikoo ostaa sen vielä joskus omiin nimiinsä.

Julius Säteri Huittisista (vas.) omistaa poikamiehen unelma-auton. Hienoksi laitettu Chevrolet Camaro vuosimallia 1971 löytyi isän kaverin talliin hautautuneena. Julius on laittanut auton sisustan ja tekniikan uusiksi. Muun muassa keulalla murisee tehdasuutena hankittu kone. Tyttöystäväkin on, mutta Camarolla ajellaan etupäässä kaveripiirin kanssa. Kesäisin Camaroa tulee pidettyä jonkin verran käyttöautonakin, kertoili Julius. Kuvassa myös kaveripiiriin kuuluva Henri Elonen.

Päivän ohjelmaan kuuluneessa tyhjäkäyntikilpailussa nähtiin varsinainen ihme. Kari Ostosen omistama Pontiac Catalina vm. 1950 kesti laskea tyhjäkäynnin 178 kierrokseen minuutissa ja kone kävi vielä nätisti ilman pienimpiäkään värinöitä. Normaali tyhjäkäynti tällä autolla on 385 kierrosta minuutissa. (Nykyauton lukema lienee siinä 700-1000 rpm). Pontiacin nokalla hyrisee suora kahdeksikko, mikä kuulemma selittää tämän asian.

Himoksen V8 Summer Meetin yhteydessä pidettiin Underground Model semifinaali, jonka järjestäjänä toimi Molla La Donna (kuvassa oikealla). Taiteilijanimen takana on Sini Ahonen Jyväskylästä. Underground Model -kilpailun tarkoituksena on löytää esiintymiskykyisiä persoonallisia ja oman tyylinsä kantavia ihmisiä, jotka ovat sinut itsensä kanssa. Kyseessä ei siis ole mikään missikilpailu, huomauttaa Molla La Donna. Kisan tavoitteena on tuottaa hyötyä kaikille siihen osallistuville. Hyöty voi olla esimerkiksi koutsausta ja valmennusta erilaisiin markkinointitehtäviin. Voittajalle luvataan yhteistyötä hiljalleen laajenevassa Underground Model -yhteisössä sekä tietysti tavarapalkintoja. Nuoret naiset kertoivat saaneensa kilpailusta uusia kokemuksia ja hyviä ystäviä.

Liekö Himoksella yhtään viikonloppua ilman polttariporukoita? V-8 -tapahtumaan tutustui myös Järvenpäästä Himoksen mökille saapunut ystäväjoukko, joka juhli Susanna Sintosen polttareita. Kuten asiaan kuuluu, Susanna haettiin yllättäen työpaikaltaan ja lähdettiin ajelemaan Jämsän suuntaan. Reissu sisälsi kaikenlaista pikkujippoilua, hengailua mökillä ja iltaisin juhlittiin tietysti Areenalla.

RELATED ARTICLES

Most Popular

Recent Comments