Sammallahden rantatie jäi alkukesästä historiaan, kun uusi liikenneväylä valmistui kaavan mukaisesti ylemmäksi rinteeseen. Siirto vapautti ranta-alueen rakentamiselle ja toimii lähtölaukauksena alueen kehittämisessä osaksi Himoksen matkailukeskusta. Entisen tielinjan kohdalla kaavassa on 10 omarantaista tonttia. Päijänrannan kaava sisältää sekä loma- että ympärivuotiseen asumiseen soveltuvaa tonttitarjontaa. Kunnallistekniikkaa alueella ei vielä ole.
Pääurakoitsijana työmaalla toimi Veljekset Saarinen Oy Jämijärveltä. Tien leveys on 6,5 metriä ja mittaa sillä on noin 850 metriä. Vuoren syrjään rakentaminen merkitsi myös melko isoja louhintatöitä. Valmistuttuaan tämä osuus siirtyi Jämsän kaupungin katu- ja tieverkostoon. Lenkin kummastakin päästä eteen päin tie kuuluu edelleen valtiolle, eli ELY-keskukselle, toteaa Jämsän katumestarin lomasijainen Juha Hämelahti.
Tutustu kaavaan täällä: http://www.jamsa.fi/images/asukkaille/Kaavoitus_ja_rakentaminen/211._Päijänrannan_asemakaava_Hyväksytty.pdf
Ennakkomarkkinointi käynnistyy syksyllä kertoo Keijo Pitkäniemi Himos Kiinteistökehitys Oy:stä. Alueen rakentaminen alkaa louhintatöillä ranta-alueella ja sataman rakentamisella. Louhintaa tehdään koko tonttialueen pituudelta. Siitä saadaan samalla maanrakennusmateriaalia satamaan ja tonteille, joten kallioinen maasto katsotaan vain eduksi. Kauppa sataman vesialueesta on tehty. Suunnitelmiin kuuluu 250-300 venepaikkaa, mutta ensimmäinen vaihe käsittää noin 50 paikkaa ja satamaravintolarakennuksen. Ensimmäiset venepaikat suunnataan tonttien ostajille.
Käytännön töiden aloittaminen kytkeytyy pitkälti kylpylähotellin rakentamiseen, jolloin tarvittava konekanta ja muut valmiudet siirtyvät paikkakunnalle. Himos Kiinteistökehitys OY:llä on rahoituksesta ja rakentamisesta ennakkosopimus Lemminkäinen OY:n kanssa.
Uusi tieosuus on päällystetty. Haarautumiskohdissa ajo vanhalle tielle on estetty maarakenteilla ja merkkipaaluilla.
Kiertotien laelta aukeaa hienot maisemat Päijänteelle. Kun alueen rakentaminen alkaa, osittaisena näköesteenä toimiva puolikasvuinen taimisto poistuu ja näköalat avartuvat entisestään.
Koska kyseessä on kaava-alueeseen kuuluva tieverkon osa, niin rakentamisessa on huomioitu tulevat liittymät ja muut tulevaisuuden tarpeet. Tässä vaiheessa kevyenliikenteen väylällä ei vielä kovin suurta vilskettä näy.
Myös jalkakäytävien ja liikenteenohjaimien kiveykset on tehty valmiiksi ja liikennemerkit ovat paikoillaan.
Uudella tiellä on koko pituudeltaan 40 kilometrin nopeusrajoitus. Tämä herättää kysymyksiä onko kyseessä tie vai katu? Siihen ei kaupungiltakaan osattu antaa varmaa vastausta. Kaavassa lenkki on edelleen nimeltään Sammallahdentie.
Nyt Sammallahden kylältäkin löytyy suojatiet ja katuvalot, joten siellä on siirrytty kokonaan uuteen aikakauteen. Kun isännät ovat tähän saakka tottuneet painaltamaan traktoreillaan rantatatietä talla pohjassa, niin nyt kannattaa muistaa, että suojatiellä saattaa kävellä joku, jota on väistettävä. 🙂