Viikkoa ennen juhannusta kokoontuva V8-Magazine Summer Meet Himos on pisimpään Himoksella yhtämittaisesti vuosittain järjestetty tapahtuma. Vielä tänä vuonna mentiin entisissä merkeissä noin 1000 osanottajan ja 150-200 V-8 -ajoneuvon lukemissa, mutta tavoitteena olisi tehdä tästäkin valtakunnallinen mega-luokan tapahtuma, kertoi järjestelyjä yhdessä HimosLomien kanssa alusta lähtien pyörittänyt Teo Ylä-Mäihäniemi.
Ilmojen haltija ei tällä kertaa suosinut, vaan varsinaisen tapahtumapäivän aamupuolella satoi vettä kuin siitä kuulusta esterin räppänästä. Siksi suurin osa ajokeista pysytteli mökeillä, eikä niitä nyt kokoontunut näyttelykentälle tavanomaisia määriä. Sateenhaltija järjesti kuitenkin lorotukseen sen verran taukoa, että ohjelmaan kuuluvat BurnOut -vedot saatiin vietyä läpi.
Terassi Riemun alla sateen suojassa olivat näyttelyn helmet. Ford A Tudor 1930 SBC V8 – TH 700 on kehuttu tällä palstalla ennenkin. Siinä autotekniikasta kiinnostuneen katsojan silmä lepää. Omistajaa ei paikalla näkynyt.
Tämän vuoden ykköshelmeksi nimettäköön tämä oranssin värinen Buick Sport Coupe 1937 – 350 V8 TH 400, jonka esittelykyltin mukaan omistaa Pasi Panhula. Hänkään ei ollut autoaan esittelemässä, joten tämän enempää sen historiasta ei nyt irronnut.
Hienoja autoja, kuten tämä taivaansininen Cadillac näkyi viikonloppuna paljon myös Jämsän liikenteessä ja tietysti Himoksella mökkien pihoissa.
Sadekuurojen välissä oli sen verran taukoa, että festarikentällä päästiin jonkin verran yhdessä tutustumaan päivän teeman mukaisiin ajokkeihin.
Hetkeksi kuivahtanut keli antoi myös mahdollisuuden kumin vinguttamiseen kentälle aidatulla näytösareenalla. Ajosuorituksia seurattiin Terassi Riemun suojista.
Lämmittelykiemuroiden jälkeen alkoi kumi savuta. Tämä harrastus ei ihan kaikille ulkopuolisille aukea, mutta alan miehille ja naisille siinä varmasti on jotakin erityistä ja sykähdyttävää hohtoa. Tekniikka on kovilla ja renkaita kuluu, eikä desibelitasokaan ole mitään kuiskuttelua.
Jukka Kuitunen Jyväskylästä kertoi rakennelleensa tämän Zilin kieli poskessa sekalaisista osista. Eikä siinä loppujen lopuksi tuosta Venäjän ihmeestäkään ollut muuta kuin hytti. Suora kutonen jyrisi nokalla, joten V-8 vehkeestä ei ollut kysymys. Etukardaani rapsaistiin irti kumin käryttämisen ajaksi. Ajo päättyi kumeisiin jyrähdyksiin, kun ilmat lähti renkaista.
Ajokkina Kuitusella on Plymouth Duster mutta mieluiten kilometrit taittuvat kesällä Harrikalla. Jukka kertoi olevansa osakkaana kimppatallissa, jossa vehkeitä rakennellaan ja luomisen tuskaa saa näin purettua, hän naureskeli.
Runtua sai myös Minna Palmin Chevrolet Sedan Delivery vm. 1960. Kori on entinen ruumisauto, joka ilman moottoria tuotettiin Amerikasta. Auton nykyinen hieno maalipinta näyttää vaihtavan sävyä, kun sitä katsoo eri kulmista ja eri valaistuksessa. Minna kertoi lähteneensä kuminpolttoon ”isännän” yllytyksestä. Mies korjaa autoja työkseen, joten kaasua sai painaa ilman huolta. Loppuun renkaita ei kuitenkaan sopinut rivuutella, sillä niillä oli ajettava vielä takaisin Kangasalle. Minna on Amerikan autojen vannoutunut ystävä, jota jo pelkkä pitkäpeltisen näkeminen viehättää.
Korpilahdella korjaamoa pyörittävältä Jarmo Kuuselalta meni kumpikin takarengas vaihtoon. Niin oli tarkoituskin, vanhat renkaat tekivät nyt viimeisen palveluksensa. Auton kuhmuinen kylki kertoo miehen harrastuksesta. Rokkirallia ja jokamiesluokkaa ajetaan. Jos tämän auton merkki kiinnostaa, niin se on alun perin ollut Ford Sierra. Vaikea sitä enää on tunnistaa. Piireissä Jarmo tunnistetaan myös nimellä Wenkula.
Kun ”metallimies Konginkankaalta” on liikenteessä, kulkuvälineen liikkumistapaa voi hyvällä syyllä sanoa liukumiseksi, niin tasaiselta meno näyttää. Auto on Chevrolet Biscayne vuosimallia 1960. Alkuperäistä siinä on kuitenkin vain kori, lähes kaikki tekniikka on rakenneltu sen jälkeen kun auto 80-luvulla tuotiin Suomeen. Ilmajousitus tarjoaa säädettävän maavaran ja pehmeän menon. kesällä auto on liikenteessä joka viikonloppu ja välillä muulloinkin, hän kertoo.
Himoksen V-8 tapahtuma on leppoisaa ja mukavaa yhdessäoloa, jossa saman henkiset porukat tapaavat toisiaan. Areenan iltabileissä esiintyivät tänä vuonna The Troubled Three Ruotsista sekä toisena iltana SaraLee ja Francine.
Tapahtumaohjelmaan kuuluu myös Venakoppa rakennus- ja mäkikilpailu. Auto tulee rakentaa moottorin venttiilikopasta, eikä minkäänlaisia moottoreita sallita. Renkaat ovat vapaat, auton maksimipaino 2 kg. Rata koostuu mäestä ja suorasta osuudesta, mutkia ei ole. Kisa ajetaan yksinkertaisena pudotuskisana pareittain, paikat arvotaan alussa. Venakoppanäyttelyssä parhaat palkitaan, itse kisan voittaa nopein auto, lisäksi kisassa on kiertopalkinto.
Järjestäjän kotisivut täältä: https://sites.google.com/site/veekasihimos/home