Jos suinkin on mahdollista, Metkoon tutustuminen kannattaa jakaa useammalle päivälle. Alue on niin suuri ja nähtävää paljon, että yhdessä päivässä on melkoisen kova työ juosta näyttely läpi ja kävelyäkin taitaa tulla vähintään 10 kilometriä. Tosin etäämmällä sijaitseville kohteille on yleensä järjestetty myös bussikuljetukset. Samoin etäparkkipaikoilta vieraat kuljetetaan näyttelyyn busseilla. Kokenut kävijä hankkii näyttelyluettelon ennakolta ja tekee suunnitelman, mitkä osastot eniten kiinnostavat ja missä järjestyksessä niitä kannattaa kiertää.
Jämsäläisellä metsäkonevalmistaja Nisula Forest Oy:llä on takanaan samantapainen tarina kuin Ponssellakin. Ali Nisula (kuvassa vas.) rakensi veljensä kanssa romuosista ensimmäisen metsätraktorinsa, jolla aloitti puutavaraurakonnin. Nykyisin konepaja valmistaa hakkuukoneita ja kouria sekä varaosia niihin. Tässä Metkossa esiteltiin uutuutena malliston järeään päähän suunniteltua hakkuukouraa.
Nivelohjattu Nisula N 5 -hakkuukone rakennetaan Lännen-traktorin alustalle. Kone tarjoaa hinnaltaan edullisen ja toimivan ratkaisun harvennushakkuiden urakointiin. Hakkuukourien valikoima ulottuu maataloustraktoriin kiinnitettävästä giljotiinista isoihin metsäkoneiden kouriin.
Uusi Ponsse-mallisto esiteltiin FinnMETKO-messuilla täydessä laajuudessaan. Mallisto on täydentynyt ratkaisuilla, jotka keskittyvät erityisesti kuljettajan ajomukavuuden ja työtehokkuuden parantamiseen sekä metsäkoneyritysten toiminnan tehostamiseen ja hallintaan. Ensiesittelyssä messuilla nähtiin Ponsse ActiveFrame -vaimennusjärjestelmä Ponsse Ergo -harvesteriin. Hyvinkin epätasaisessa maastossa kuljettajan asento pysyy vakaana vaimennusjärjestelmän ansiosta.
Ponssen järeä Scorpion edustaa suomalaisen metsäkoneosaamisen huippua. Yritys tapaa esitellä myös ison joukon vaihtokoneita Metkossa.
John Deere Forestry Oy kuuluu myös messujen isoihin metsäkoneiden näytteilleasettajiin. Pienempiäkin koneita metsissä tarvitaan. Isäntälinjan peräkärry nostureineen kuljettaa yhä monen hankintaleimikon puut tienvarteen.
Kotimaisen energiapuun käyttö ei ole Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkolan mukaan kasvanut odotetulla tavalla. Toimintaa on jouduttu sopeuttamaan, koska energiantuotanto metsähakkeella on vähentynyt. Metkossa koneita ja laitteita kuitenkin riitti muutaman risun kerrallaan pilkkovasta myllystä järeitä tukkejakin vaivattomasti nieleviin.
Kaivinkoneet ja soramonttujen järeät kuormaajat ovat Metkon vakiokalustoa.
Jämsäläisen Jykin perävaunutehtaan puutavaraperävaunuja. Oikeanpuoleisessa kuvassa hieman normaalia järeämpää hinausautokalustoa.
Pilkekoneet keräävät aina ympärilleen runsaasti katsojia työnäytöksissä. Eikä ilman pyöriä tämän maan talouselämä pyöri.